nedjelja, 16. prosinca 2012.

Nisme mogli dom / We Were Not Allowed to Go Home (Magdalena Czehowska)

"Nek pak nisme mogli dom, sme morali imat potvrzeni, da se moreme tamo tuo... ale maja, da su imali tamo muža va gruobi, tako su dostali sako ljeto to povoleni. A oni mi veliju: 'Znaš ča? Hot s manu.' A ja velim: 'No jo, ja ni mam to potvrzeni, tako ja se buojim puojt.' A oni veliju: 'Ale puoj, kad imaš tamo Jozu, je biv vojak, tako hot s manu.' Tako ja sam šla a Tuome Kuzmić je imav zrovna pir, to je biv bratranac. No a sada kako je nigdo zaćukav na okno nebo ništo, ja ur sam se buojala, da griedu pro mene, zato da ja nisam imala povolení. Sa sme šli na ponhof, zatím tamo ur su čiekali, nigdo ne mogav it tamo va ti Frielištof. Sa sme šli polak Dinje až v Njuzal a v Njuzli sam nastupila na cuk a sam šla va ti Nikišporak. A maja su šli prek Drinuovca zopet najzad va ti Frielištof. Je to bilo sakojačke."

"We were not allowed to go home then, permission was necessary. But my mother's husband was buried there, and therefore she got the permission every year. One day she told me: 'You know what? Come with me.' I was afraid to go, because I didn't have the permission. But mother persuaded me because my Joza was doing his military service there. So I went. My cousin Tomáš Kuzmič just had a wedding. After that, however, every time somebody knocked on my window, it always scared me, I thought that they came for me. We went to the railway station, a patrol was waiting there, nobody could get to Frélichov. We then walked along the Dyje to Novosedly, there I got on a train and went to Mikulov. Mother returned to Frélichov through Drnholec. Well, that’s the way it was."

Nema komentara:

Objavi komentar